0

Päävalikko

Kauppa

Blogi

Varaa aika

Mielen fyysiset rajoitukset

16. joulukuun 2012

Pidän työstäni, mutta parhaita hetkiä työssäni ovat ne hetket, jolloin pystyn auttamaan asiakasta tekemään asioita, joista hän on jo luopunut, mutta haluaisi vielä tehdä. Tekeminen voi olla mitä vain nuoren miehen voimaharjoittelun maastavedosta eläkeläisrouvan kasvimaapalstan hoitoon. Tämä muutos käy usein yllättävän helposti. Käytän näiden muutosten ohjaamisessa tietysti kaikkea ammattitaitoani, mutta erityistä hyötyä on NLP– menetelmistä motivaation ja muutoksen ekologian vahvistamisessa. Muutoksen helppous voi saada ajattelemaan, että nämä yksittäiset asiakkaat olisivat jotenkin ”helppoja tapauksia”. Päinvastoin. Usein heidän kohdallaan on tapahtunut jo paljon asioita, jotka ovat johtaneet heille tärkeästä asiasta luopumiseen tai päätökseen luovuttaa. Ihmiset eivät luovu helposti heille tärkeistä asioista.

Fear avoidance

Tässä muutoksen ohjaamisessa on tietysti olennaista ymmärtää kehon toimintaa, paranemismekanismeja, jotta muutos on varmasti turvallinen. Varomis-ja välttämismekanismit ovat olemassa sitä varten, että emme loukkaisi itseämme. Kaksi toteamusta tai havaintoa, jotka valaisevat välttämismekanismien hyötyjä ja haittoja tulevat urheilun ja varsinkin kontaktilajien maailmasta empiirisen kokemuksen pohjalta.

Ensimmäisenä ”kipu on nopea opettaja”. Erittäin hyvin sanottu ja fysiologiselta kannalta hyvin totta. Yksi asia, joka saa ihmisen luopumaan hänelle tärkeistä asioista on jokin vielä tärkeämpi. Kipu on kehon tapa priorisoida asioita. Tätä ilmiötä kutsutaan nimellä fear avoidance(1). Toinen, joka on myös fysiologisesti myös aivan järkeenkäypä, joskin monisyisempi ilmiö, on valmentajien ja urheilijoiden itsensä havainto siitä, että varominen aiheuttaa vammoja. Kyllä. Urheilusuoritus, jossa tilanteet ovat muuttuvat nopeasti ja ovat ennalta arvaamattomia, vaatii täydellistä keskittymistä suoritukseen.(2) Sama koskee motorisesti haastavia suorituksia, kuten maksimipainoilla voimanostoa ja painonnostoa kevyemmilläkin painoilla. Jos varominen ja onnistunut suoritus kilpailevat, hermostoon syntyy ristiriita, joka ratkeaa tärkeämmän hyväksi. Syntyy tilanne, jossa keho ja mieli ovat ristiriidassa ja suoritus jää varmasti vaatimattomaksi, liikkeen kontrolli on heikkoa ja todellakin, vammoja voi ainakin teoriassa syntyä herkemmin tälllä tavalla. Jos näin jatkuu pitkään, motivaatio laskee varmasti voimakkaasti.

Toki akuuttivaiheen hoitoon kuuluukin lepo, mutta puhun tässä kuukausia ja jopa vuosia jatkuneista tilanteista. Minkään fyysisen vamman korjaantumisprosessi ei normaalisti vie vuosia. Paranemisen edetessä olisi hyvä edetä kohti samaa fyysistä toimintakykyä, kuin ennen vammaa. Tätä etenemistä voi hidastaa juurikin mainittu voimakas tunnereaktio. Kaikki ovat kuulleet varmasti henkilöistä, joiden selkä ”meni” eikä ikinä tullut kuntoon. Tai, että olkapää ei ikinä enää ole entisensä leikkauksen jälkeen. On todettu, että henkilöt jotka pitävät yllä normaalia fyysistä aktiivisuutta kivusta huolimatta ovat toimintakykyisempiä ja kivuttomampia, kuin ne henkilöt jotka alkavat kivun takia rajoittamaan toimintaansa. (3) Epätarkoituksenmukaisen fear avoidance- käyttäytymisen muuttamisessa NLP ja osteopatia toimivat todella hienosti saaden aikaan erinomaisia tuloksia.

Mieli ja uskomusten syntyminen

NLP- termein tämä voitaisiin ilmaista seuraavasti: olet ollut tilanteessa, jossa olet loukannut selkäsi tai olkapääsi, kipu ja kontrollin menettämisen tunne on estänyt toiminnan jatkamisen. Kipu ja toiminta ja tilanne kaikkine yksityiskohtineen on piirtynyt mieleesi kuvina, ääninä ja tuntemuksina ja muistoina. Toiminnan, esimerkiksi maastavedon ajatteleminen saa aikaan mielessä alitajuisia assoisaatioita vammautumiseen etkä halua enää kokeilla uudelleen tätä toimintaa. Koska olet epävarma siitä, onko vammasi jo parantunut elät ikäänkuin loppuiäksi vammautuneena tämän asian osalta. Rohkaiset ehkä itseäsi ja tartut kuitenkin tankoon ja kas, taas selkään sattuu. Kyseessä on todennäköisesti ristiriitainen hermotoiminta, jota negatiiviset odotukset vahvistavat. Tällä tavalla saa hyvin nopeasti luotua itselleen mielikuvan siitä, että maastaveto on kertakaikkisen huono liike selälle. Tätä voit edelleen vahvistaa lukemalla netistä tai muistelemalla tuttujen samankaltaisia kertomuksia. Kuten hyvin voi ymmärtää, tämä kaikki on hyvin tervettä ja tarkoituksenmukaista fysiologisesta ja evoluution näkökulmasta. On luontaista varoa asioita, jotka aiheuttavat vamman. Se milloin tämä tarkoituksenmukainen toiminta muuttuu epätarkoituksenmukaiseksi, on silloin, kun vamma on jo fysiologisesti parantunut.

Tilanteet ovat hyvin yksilöllisiä ja voi toki olla, että sinun kohdallasi on niin, että ei todellakaan kannata palata tekemään enää samaa asiaa samalla tavalla, kuin aikaisemmin. Olen kuitenkin nähnyt tarpeeksi monta kertaa sen, että näin ei todellakaan aina ole.  Jos tuntuu siltä, että olet joutunut luopumaan tai olet luopumassa jostakin sinulle tärkeästä, ei kannata ihan vielä heittää pyyhettä kehään, vaan tarttua tilaisuuteen korjata asia. Tämä on asia, jossa sinulla on vain voitettavaa. Et häviä mitään kokeilemalla.

Muutoksen helppous syntyy siitä, että hermostomme ja kehomme omaksuu parhaan mahdollisen toimintamallin tiedossa olevista vaihtoehdoista. On vain kysymys siitä, että parantaakseen nykyistä toimintaa henkilön on tiedettävä paremmasta.

Joskus muutos on hyvä tehdä asteittain ja aina ammattilaisen ohjauksessa. Joskus korjaamista vaativa asia voi olla hyvin arkinen toiminta, kuten kävely. (2) Muistan erään luennon, jolla luennoiva, erittäin ammattitaitoinen fysioterapeutti tutki potilasta, joka oli ilmoittautunut ”vaikeana tapauksena” vapaaehtoiseksi luennon esimerkkipotilaaksi. Ensimmäinen asia, jonka fysioterapeutti totesi tutkiessaan potilasta oli ”jos minä kävelisin tuolla tavalla, minullakin olisi varmasti selkä kipeä.” Tämän hauskan kommentin takana on tärkeä tosiasia. Joskus fear avoidance- käyttäytyminen on aiheuttaa kipua ja toiminnan vajausta jatkuessaan epätarkoituksenmukaisena liian kauan.

Voit tehdä seuraavan kokeen: Jos tunnet tai tapaat ihmisen, jolla on selkä tai muu kehonosa ollut pitkään kipeä, seuraa hänen kävelyään, liikkumistaan, istumistaan ja kokeile matkia mielessäsi tai fyysisesti hänen tapaansa liikkua. Älä tee tätä liian kauan ja tee tämä joko huomaamatta tai ainakin loukkaamatta kyseistä henkilöä. Ajattele, jos itse liikkuisit samalla tavalla, miltä kehossasi tuntuisi? Olisiko selkäsi kipeä, tai sattuisiko sinuakin olkapäähän, polveen tai hartioihin? Minkälaisen tunnetilan asento synnyttää? Entä jos toimintaa muuttaisi? Mitä muuttaisit toiminnassa? Miten neuvoisit kohdehenkiöäsi toimimaan eri tavalla?

Toimintakyvyn muutokseen osteopaattisella hoidolla yhdistettynä NLP:n on hyvin usein suotuisia vaikutuksia. Joskus asiakkaani kertovat, että välittömästi ensimmäisen tapaamisen jälkeen liikkuminen tuntui jotenkin kevyemmältä ja helpommalta. Kun fear- avoidance ja fyysiset liikerajoitukset korjaantuvat, liikkuminen muuttuu kirjaimellisesti kevyeksi ja taloudellisemmaksi. Kun liikkuminen muuttuu mukavammaksi, rohkaisee tämä käyttämään kehoa enemmän ja monipuolisemmin. Kipu ei välttämättä heti ole tiessään, mutta liikkumisen helpottumisen myötä kipukin hiljalleen vähenee. Hermotoiminnan muokkautuvuus yhdistettynä siihen, että on hermosto ottaa automaattisesti vastaan toimivamman liikkumis- ja ajattelustrategian saa aikaan positiivisen nosteen, jonka avulla on mahdollista tehdä melkein mitä tahansa.

Tästä vielä kannustava esimerkki videolla: https://www.youtube.com/watch?v=j2laIPeiMtE

Uskomusten syntymistä ja muuttamista käsittelevä erinomainen teos: Usko Tai Älä; Veli- Matti Toivonen ja Riitta Asikainen, josta katkelmia tämän linkin takana:

http://www.vmtkoulutus.com/index.php?option=com_content&view=article&id=76%3Auskomukset&catid=34&Itemid=37

———————————————————————————————————————————————-

(1) http://jn.physiology.org/content/106/6/3082.short

(2)http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1743-0003-5-13.pdf

(3) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mus.20636/abstract

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haaste hierojille ja manuaaliterapeuteille- kerro lyhyesti, miksi hieronnan, tai manuaalisen hoidon pitää olla kivuliasta Mielen fyysiset rajoitukset Mitä eroa on osteopatialla ja…..? Onko liikunta stressori vai terveyden edistäjä, vai molempia? Ryhti on mielentila Tiesitkö että Toiminnallista anatomiaa joogaohjaajille!
0